GALLERY

Rest of migratory birds

목록으로
전시중
작품 일련번호 C7HU-R2AE-CYPJ-D8SB
출품 에이전시 아트불 insa
출품형식 표시 제시출품(단품)
출품자(작가) 구구킴(gugukim) / GuGu Kim
작품분류 및 규격 평면작품
작품명 Rest of migratory birds
작품재료 및 형식 Charcoal, pastel, stone powder & canvas
제작년도 2011 년
작품가격 80,000,000 원
인증서
인증기관 사단법인 한국미술협회
작품평론 GuGu Kim(구구킴) : 전통 한국 핑거 페인팅(지두화)계의 새 바람을 불러일으키다.

현 시대 주목 받는 화가, 구구킴의 작품에는 전통과 현대적 감각이 적절히 녹아있다. 그의 그림 스타일을 보면 흑백화의 사실적 묘사뿐만 아니라, 밝은 색상의 작품에서는 어린 아이와 같은 천진난만한 유머와 감성을 표현하고 있어, 스페인 화가, 호안 미로(Joan Miro; 1893-1983)와 아웃사이더 아트의 영향을 받았다는 평을 받고 있다. 또한 그림 주제 역시 귀여운 새끼오리, 아름다운 꽃과 사람에 이르기까지 매우 다양하다. 그의 핑거 페인팅(지두화) 중에서 대표적인 유명한 작품으로는 개인의 초상화, 불교와 기독교를 포함한 종교적 존재를 묘사한 성화 그리고 노년의 부부, 아름다운 여인, 친구와 같은 인물 초상화 등이 있다. 그는 주로 중국과 한국의 전통 재료(먹, 숯, 재 등)를 사용하지만, 전통 종이나 비단보다는 캔버스를 사용하여 검정 먹과 흰색 캔버스 사이의 명도(톤)의 대비를 통해 더욱 강렬하고 즉각적인 시각 이미지를 전달한다.

구구킴의 작품은 주로 ‘핑거 페인팅’으로 정의 되는데, 그 이유는 붓이 아닌 손가락과 손으로 그림을 그리기 때문이다. 동서양 화가들이 주로 손가락 끝으로 잉크를 묻혀 캔버스에 터치하는(손가락 끝을 붓이나 펜 대신 사용하는 것처럼) 반면, 구구킴은 잉크를 지문이 있는 손가락 끝마디를 사용해 찍어내듯 반복적 작업을 통해 작품을 완성해간다. 이런 맥락에서 그의 작품은 전통적으로 우리가 알고 있는 핑거 페인팅과 구별 짓는 “핑거 스탬핑”이라고 정의하는 것이 보다 맞는 표현일 것이다.

18세기 이전으로 좀 더 거슬러 올라가 보면 중국과 한국에, “손끝으로 그리기”를 통해 핑거 페인팅 기법을 사용한 바 있는 몇몇 예술가들이 있다. 그 중에서도 중국 청나라 화가, 고기패(까오 치페이, Gao Qipei; 1660-1734)는 근세의 지두화를 발전시킨 것으로 잘 알려져 있으며, 조선 후기 화가, 심사정(Sim Sajeong; 1707-1769) 역시 한국을 대표하는 유명한 핑거페인팅 화가이다. 아마도 그들로부터 영감을 받은 구구킴은 핑거 페인팅 테크닉을 숙달하기 위해 애써왔으며, 특히 그 전통을 되살리는 한편, 자신만의 독특한 “핑거 스탬핑” 기술을 개발, 한국 지두화계의 새 바람을 불러 일으켰다.

구구킴은 손가락 하나 또는 몇 개의 손가락을 전통 잉크에 적신 후, 캔버스에 바로 찍어 눌러 가며 핑거 페인팅 작업을 진행한다. 바탕선 위에 그림을 그리거나 전통적인 붓 터치의 기법을 쓰지 않고, 밝은 톤에서 부터 수 많은 터치를 통해 어두운 색에 이르는 흑백의 대비를 통해 이미지를 만들어낸다. 그림의 어떤 부분은 아주 작게, 마치 점처럼 표현할 때도 있지만, 상대적으로 이미지가 커야 하는 부분에서는 둘 또는 세 손가락을 이용해 스탬핑 하기도 한다. 구구킴은 매우 어둡게 표현되어야 하는 부분, 즉 검정색을 칠하거나 짙은 음영을 표현할 때에도 반복적으로 스탬팅을 하면서 끊임없이 덧칠을 하여 흰색 캔버스가 보이지 않도록 한다. 반대로 매우 밝게 표현해야 하는 부분에서는 아주 가볍게 한두 번 터치하여 보는 이로 하여금 캔버스의 바탕색을 무의식적으로 감지하도록 한다.

구구킴의 그림은 미학적으로는 척 클로스 (미국, 1940년 출생)와 닮았다는 평을 듣는다. 특히나 구구킴의 페인팅 기법은 이미지를 구현하기 위해 패턴이 적용된 작고 뚜렷한 수많은 색상의 점을 사용한 조르주 쇠라(Georges Seurat; 1859-1891)와 폴 시냑(Paul Signac, 1863-1935)과 같은 프랑스 점묘주의(Pointilist) 화가들의 작업을 연상시키기도 한다. 또한 그의 작품은 화려한 색상 패턴을 활용하거나 더 큰 모자이크 입방체를 사용하는 기법으로 이미지를 구축하는 19세기 프랑스 분할주의 화가들에 비유되기도 한다. 이들 예술가들은 물감을 혼합하여 얻은 단일한 색상을 보는 것을 넘어 관객이 점 또는 큐브를 시각적으로 결합된 이미지로 보게 한다. 물론 구구킴의 흑백 핑거 페인팅은 칼라가 아닌 검정 잉크에 의존하지만, 프랑스 점묘주의와 분할주의 화가들의 채색 그림처럼 수많은 점들의 시각적 연결을 통해 완성된 이미지를 보게 만든다.

사실, 광학적 관점에서 구구킴의 핑거 스탬핑 작품들은 “하프톤 망점 기법”과 같은 방식으로 만들어지는데, 즉 신문에서 볼 수 있는 거친 흑백 이미지를 제공한다. 하프톤 기법은 잉크 점을 사용하여 연속 계조 이미지를 재현하는 기법으로, 크기 간격을 다양하게 하여 그라디언트 효과를 만들어 낸다. “하프톤”이라는 용어는 이 과정에 의해 생성되는 이미지를 구체적으로 지칭할 수도 있다.

“연속 계조” 이미지는 무한한 범위의 색상을 포함하지만, “하프톤” 기법은 크기가 다른 점의 한 가지 색상의 잉크, 다양한 점의 크기(펄스 폭 변조), 점의 간격(주파수 변조) 또는 이 두 가지 모두 사용하여 인쇄 또는 스탬팅 처리(구구킴은 스탬핑을 선택)하여 이미지를 시각화한다. 이는 기본 착시 현상에 의존하는 기법으로, 인간의 눈은 작은 점들을 패턴으로 해석하며, 이러한 점들을 마치 연속적인 이미지, 즉 스탬핑 된 패턴을 시각적 이미지로 읽게 되는 것이다.

훌륭한 예술가의 척도는 남다른 스타일을 창조하거나 새로운 예술적 기법을 도입하는데 있다고 본다. 주목 받는 핑거 스탬팅 작가, 구구킴은 새로운 스타일과 혁신적인 예술적 기법을 도입했다는 점에서 찬사를 받아 마땅하며, 그의 핑거 페인팅 작품은 그 자체로 아름다움과 감탄을 자아낼 뿐만 아니라, 전통 핑거 페인팅 기법의 기술적 혁신이라는 점에서 그 가치를 더욱 높이 사야 할 것이다.

로버트 D. 모우리
앨런 J, 드워스키, 중국 예술 명예 큐레이터
하버드 대학 예술 박물관 아시아부 명예 주임

GuGu Kim: Reinvigorating the Tradition of Korean Finger Painting

A celebrated, contemporary, Korean painter, GuGu Kim blends tradition and modernity in his works. His styles vary from realistic description in black-and-white to playful, naïve presentations in bright colors that were seemingly influenced by Joan Miro (Spanish; 1893–1983) and by so-called outsider art. The subjects of his paintings vary from ducklings and blossoms to human figures. Best-known among his works are his finger paintings depicting human figures, whether portraits of individuals, portrayals of religious deities (both Buddhist and Christian), or representations of aged couples, beautiful women, or close friends. Although he uses traditional Chinese / Korean ink, he applies it on canvas rather than on traditional paper or silk; the tonal contrast between the black ink and the white canvas imparts a stark immediacy.

GuGu Kim terms his works “finger paintings”, as he creates them with his fingers and hands, rather than with a brush. Rather than touching ink to canvas with a fingertip as both Asian and Western artists traditionally did in creating finger paintings—i.e., as if using the end of a finger as a “brush” or “pen” to draw—GuGu stamps the ink onto the canvas using that part of the finger with ridges constituting the fingerprint. In that context, his works might better be termed “finger-stamped paintings” in order to distinguish them from traditional finger paintings.

Stretching back at least to the eighteenth century and perhaps earlier, a few artists in both China and Korea practiced finger painting by “drawing” with fingertips; best-known among them are Gao Qipei 高其佩 (1660–1734), China’s best-known finger painter, and Sim Sajeong 沈師正 (1707–1769), Korea’s most famous finger painter. Perhaps inspired by them, GuGu chose to master the technique of finger painting but reinvigorated that tradition and gave it a new twist by inventing the technique of “finger stamping”.

In creating his finger paintings, GuGu dips a finger, or occasionally several fingers, into traditional ink and then presses the ink directly onto the canvas. The images emerge, not from drawing with lines or traditional brushwork, but from contrasts in tonality, from light to dark and through the entire range of intermediate tones. In some areas, the inked impressions might be very small, even just “dots”; in other areas, they might be relatively large, impressed with two or even three fingers. For areas that are to be very dark, even solid black and often suggesting deep shadows, GuGu stamps the areas repeatedly, so that there is a heavy application of ink, and no white canvas is visible. In areas that are to be very light, he stamps just once, or perhaps twice, so that the ink is only sparingly applied, and the viewer subconsciously senses the underlying white of the canvas.

GuGu’s paintings have been said aesthetically to resemble to those of Chuck Close (American; born 1940). More to the point his painting technique has been loosely compared to that of such French Pointillist artists as Georges Seurat (French; 1859–1891) and Paul Signac (French; 1863–1935), who used small, distinct dots of color applied in patterns to form an image. His work has also been likened to that of nineteenth-century French Divisionist painters, who used a similar technique of distinct patterns of colors to form images, though with larger cube-like brushstrokes. Paintings in both styles require the viewer optically to combine the colors of the distinct dots or cubes of color instead of merely seeing single colors that the artist achieved by mixing pigments. Although they rely solely on black ink, rather than on color, GuGu’s black-and-white finger paintings, like the colored paintings of the French Pointillist and Divisionist painters, require the viewer to complete the images by optically linking the dots.

In fact, from the point of view of optics, GuGu’s stamped-ink paintings work in exactly the same manner as halftone-printed images—i.e., which gives the often grainy, black-and-white images seen in newspapers. Halftone is the reprographic technique that simulates continuous-tone imagery through the use of ink dots, varying in either size spacing, thus generating a gradient-like effect. The term “halftone” can also refer specifically to the image that is produced by this process.

Where continuous-tone imagery contains an infinite range of colors or grays, the halftone process reduces visual reproductions to an image that is printed—or stamped, in the case of GuGu’s finger paintings—with only one color of ink, in dots of differing size (pulse-width modulation), differing spacing (frequency modulation), or both. This relies on a basic optical illusion: the human eye interprets the area patterned with small dots—whether dots of stamped ink or halftone-printed dots—as if they were smooth, continuous tones and then “reads” those stamped patterns as visual images.

A mark of an important artist is often said to be that he created a new style or introduced a new artistic technique. With his powerful, stamped-ink paintings, GuGu Kim has introduced both a new style and a new painting technique; his finger paintings thus are worthy of admiration for their beauty and human interest but for their technical innovations.


Robert D. Mowry
Alan J. Dworsky Curator of Chinese Art Emeritus
Harvard Art Museums
哈佛大學藝術博物館亞洲部榮譽主任
작가론
작가약력 개인전 54th (Solo Exhibition)
2023 Olibia Park Gallery 초대개인전, Korea
2022 Tokyo Ginza G2 Gallery 개인전, Tokyo japan
2022 GuGu Art Museum 파주관 개관, 개인전, korea
2021 Tokyo Galerie Gallery 개인전, Tokyo japan
2021 GuGu Art Museum 제주 개관, 개인전, Korea
2021 Tokyo Ginza G2 Gallery 초대개인전, Tokyo japan
2021 Busan LCT (엑스더스카이) 특별기획전, Korea
2020 Artscoco Gallery 초대개인전, Luxmboung
2019 Interactive Mesia Art Museum 특별기획전, Korea
2019 Venice Biennale's exclusive building solo exhibition preparing, Italy
2018, 2019 H gallery 개인전, Korea
2018 GuGu Art Museum New York 개관, 개인전, New York USA
2017 H gallery 개관개인전, Korea
2017 MK Gallery 초대개인전, Shanghai China
2017 Marriott Hotel 특별기획전, Korea
2017 윤당아트센터 성화 개인전, Korea
2016, 2017 99 Art Museum 개인전, Korea
2016 Dawntown, Art District, Los Angeles USA
2016 Beverly Hills 개인전, Los Angeles USA
2016 MaMa Gallery, Los Angeles USA
2015 복합문화공간 55 개관개인전, Korea
2015 Gallery AIDC 개인전, Korea
2015 Gallery 108 Finger Painting 특별기획전, Korea
2015 99 Art Museum 개관개인전, Korea
2014 Marriott Hotel art museum 동대문,개관개인전, Korea
2014 Gallery Change Up Finger Painting 기획전, Korea
2013 월전문화재단 Finger Painting 특별기획전, Korea
2013 Seo-hee Gallery 개관개인전, Korea
2013 Gallery We 개인전, Korea
2013 Gallery RiSeoul 개인전, Korea
2013 Gallery Change up 개관개인전, Korea
2013 Gallery ADIC 개관개인전, Korea
2012 KBS 방송국 Finger Painting 특별기획전, Korea
2012 Insa Art Center Finger Painting 특별기획전, Korea
2012 Dongje art museum 개인전, Korea
2011, 2012, 2013, 2014 Gallery 108 개인전, Korea
2010 Gallery 108 개관개인전 2010, Korea
2010 Seoul Art Museum 개인전, Korea
2004,2005,2006,2007,2008,2009 Shobido Museum 개인전, Tokyo japan
2000,2001,2002,2003 Gallery Konisi 개인전, Tokyo japan

단체전 & 국제아트페어 (International Art Fair and Exhibition)
2022 Art Miami 2022 (Miami USA)
2021 LCT Tower Art Project (Korea)
2021 Kura Biennale's Project Saimata (Japan)
2020 Artscoko Art Project (Luxmboung)
2019 Venice Biennale's exclusive building solo exhibition preparing (Italy)
2019 Tokyo Ueno National Art Museum (Japan)
2019 Interactive Media Art Museum ( Korea )
2019 Art Karlssur (Germany)
2018 Tokyo Ueno National Art Museum (Japan)
2018 Art Karlssur (Germany)
2017 Michelangelo Sistine Collabo Exhibition in Shaghai (China)
2017 Expo shopping mall Collabo in Shanghai (China)
2016 Scope Art Fair ( New York USA )
State Fair 2016 – Michelangelo & GuGu Kim ( Texas USA )
Solo Special Project Beverly Hills ( Los Angeles USA )
Art New York ( New York USA )
Art Miami ( Miami USA )
2015 Scope Art Fair (Basel SWITZERLAMD)
2015 PHOTOFEVER Art Fair (Paris FRANCE)
2015 Gallery G2 Exhibition (Ginza Japan)
2014 Solo Project Art Fair (Basel SWITZEFLAND)
2014 PHOTOFEVER Art Fair (Paris FRANCE)
2014 Gallery G2 Exhibition (Ginza Japan)
2014 Art Expo New York (New York USA)
2013 Miami Art Fair REDDOT(Miami USA)
2013 Gallery Space Womb Exhibition (New York)
2013 Gallery Seo Exhibition (Ginza Japan)
2013 Gallery G2 Exhibition (Ginza Japan)
2013 Affordable Art Fair (Roma ITALY)
2012 SWAB Art Fair (Barcelona SPAIN)
2012 Hong Kong Contemporary Art Fair (Hong Kong)
2012 Fountain Art Fair (New York USA)
2012 Ch,ennai, India Biennalle (Ch,ennai India)
2011 Verge Art Brooklyn (New York USA)
2010 Gwangju Biennalle Fair (Gwangju Korea)



수상내역 (Awards)
1. Grand Prize for Contribution to korea 2023
2. Asian Culture and Economic Promotion Grand Prize 2022
3. Koaean The Best Artist Award 2019
4. Seiko Wins Gold Prize for Conterporay Art (Japan) 2019
5. Asia Contemporary Art Awards (Japan) 2018
6. The Presidential Award for the People’s Republic of Korea 2018
7. Goldin glove at Global Korean Honoree Award 2014
8. Society Contribution gold medal at Korea Senator’s House 2014
9. Golden glove at Korea’s Creative Art 2013
10. Artist award 2003
11.“ The Millennium Collection” 2000
비고